Malíř

KAREL JAKO MALÍŘ

Tento "Mistr podvědomí", jak byl posléze médii často nazýván v době porevoluční, zasvětil několik desítek let svého života zkoumání jevů mezi nebem a zemí a mnohé z nich ztvárnil nezapomenutelným a jedinečným způsobem.

Základní malířské vzdělání získal nejprve jako student na střední škole, poté jako žák svého strýce, známého akademického malíře prof.Františka Myslivce v Brně. Zvládl tak všechny malířské techniky od rozměrných olejomaleb až po miniaturní kresby (výňatek ze slov dnes již zesnulého historika umění PhDr. A.Bunny Krále CSc., který byl dlouholetým dědečkovým přítelem, obdivovatelem i kritikem a záštitou jeho výstav).

I když bravurně ovládal a proslavil se především  tzv. automatickou kresbou, úspěšně se zhostil i jiných technik, např. pastelové kresby či temperové nebo olejové malby. Dokonce se nebál  zasáhnout i do plastické tvorby formou obrazů ze sádry.  U některých ze svých děl kombinoval několik technik, případně doplňoval bižuterií, zejm. u obrazů s náboženskou tématikou - tzv. ikon. Zájemci o jeho výtvory a majitelé jeho obrazů znají  jeho nezaměnitelný rukopis krajinek - často s rybářskou tématikou, nebo  zátiší v různých variacích, pastely s abstraktními náměty a mnohá další díla, vymykající se vůbec zemským "trojrozměrným"  proporcím.

Zabýval se velmi úspěšně také tzv. vyvolanými kresbami, z nichž je možno vyčíst  dávnou minulost, např. kresby z doby Velkomoravské říše, kdy bez znalostí archeologického nálezu dokázal určit z nalezených pozůstatků, předložených pouze na fotografii i např. okolnosti, které vedly ke konci životní pouti toho či onoho z našich slovanských předků, což bylo následně pro historiky, obeznámené s touto tématikou velmi překvapivě přesné.

Na těchto věcech zůstává zajímavé i to, že můj dědeček nevynikal (alespoň zpočátku) výraznějšími znalostmi z anatomie či historie, a celou problematiku postupně studoval a vstřebával  - tak jak si to okolnosti vyžadovaly nebo když bylo potřeba načerpat další vědomosti a zkušenosti.

 

 I když se dnes  technikou  automatické kresby  prezentuje  čím dál více zainteresovaných v ezoterice, Karlu Kožíškovi dle (nejen) mého názoru zůstává prvenství také proto, že byl průkopníkem tohoto směru, ale zejména proto, že jeho výtvory mají  duchovní i  uměleckou hodnotu, a v neposlední řadě  jsou čitelné, přehledné a libé oku i duši.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autoportrét malíře, prezentováno na vlastních výstavách